måndag 21 september 2015

Tänk om man skulle åka Europa runt på motorcykel?

Vem har inte drömt om att ta ett sabbatsår för att resa jorden runt? Jag dagdrömmer ofta om att resa. Jag skulle vilja se hela världen under min levnadstid!!! Jag har aldrig satt min fot utanför Europa, men skulle nog först vilja se alla länderna här omkring innan jag ger mig av längre bort. I somras träffade jag en 70-årig svensk kvinna som tagit fram sina motorcykelkläder och hjälm ur garderoben efter 20 år! Hon gav mig någonting att fundera över...

Bild: https://www.flickr.com/photos/94628458@N06/
Jag läste en artikel om Skåne Rundt i Expressen (http://www.expressen.se/kvallsposten/har-ar-himmelriket-for-de-motorcykel-fralsta/) härom dagen. Skåne Rundt är ett rally där hundratals MC-veteraner träffas för att åka över 50 mil på sina veteranmotorcyklar. Jag kom då att tänka på den äldre damens berättelse igen. Jag har nog missat en härlig upplevelse i mitt liv! Jag har aldrig åkt motorcykel! Jag har faktiskt bara åkt moped en eller två gånger och italiensk vespa en gång för bara något år sedan. När den 70-åriga kvinnan berättade om sin motorcykelupplevelse kunde jag inte låta bli att blunda och föreställa mig hur det kändes den gången jag satt bakpå en kollegas vespa. En sådan underbar frihetskänsla jag hade då! Jag undrar hur det skulle kännas att åka motorcykel?
Bild: https://www.flickr.com/photos/stevelorillere/

Vilken motorcykel skulle man välja? Tänka att få testa en Harley-Davidson...Fast egentligen bryr jag mig inte om vilket märken, det har jag aldrig gjort. Jag har förstås ingen utrustning heller och om man ska åka MC i Italien om sommaren kanske det räcker med en bra hjälm. Men ska man åka i andra länder där det kan vara kallt och regnigt så bör man nog skaffa sig en ordentlig utrustning. Det skulle man faktiskt kunna beställa på nätet från exempelvis North Bike (http://www.northbike.se/ ). Där finns allt från sockar till kläder och hjälmar. Om man väljer att åka under regniga årstider bör man förstås se till att även ha ett praktiskt regnställ. Själv ska jag nog åka sommartid. Jag skulle vilja ta ledigt någon månad och resa runt i Europa på motorcykel. Först vill jag se mer av Italien och tar gärna en färja över till Grekland och besöker alla öarna där.




Nu gäller det att hitta någon som har samma drömmar och som kan tänka sig ta en tur med mig inom de kommande åren. Jag hinner ju fortfarande bli veteran!

Inga kommentarer: