Jag har många gånger funderat på att starta eget. Efter en lång karriär i olika yrkesroller och många år som chef, har jag lärt mig ett och annat som borde få ett företag att fungera bra. Jag har sett många saker som inte fungerar, men även flera som fungerar bra. Jag har lärt mig av mycket av skillnaden på italienska och svenska företag och har även jobbat länge i internationell miljö. Jag tror därför att jag skulle kunna använda mina positiva erfarenheter som "best practise" och undvika de många fallgropar jag sett företagsledningar klampa ner i. Man lär sig av misstag – egnas och andras – men även av att se saker fungera bra.
Bild: flickr.com Dieffebi |
Innan man startar ett företag bör man
förstås tänka på vad man tycker om att göra och vad man är bra
på. När man ska investera energi och pengar i någonting eget är
det bra om man kan göra det man brinner för. Man bör förstås
också kolla att man har ett startkapital som räcker till.
Min dröm skulle vara att starta ett
internationellt tjänsteföretag, en internationell språkskola, ett
företag för content writing och översättningar på olika språk,
eller en kombination av de sakerna. Om jag skulle välja det första
alternativet skulle det vara möjligt att få undervisning via Skype
för personer som inte har tid att ta sig till lektionerna eller för
de som bor långt ifrån lärarna. Jag skulle inte behöva något
stort startkapital, men jag skulle dock investera i marknadsföring.
Först skulle jag behöva hitta rätt målgrupp och sedan kunna
marknadsföra mig på rätt sätt. Jag skulle kunna ha ett litet
kontor och låta en del av personalen jobba hemifrån. På så sätt
skulle jag spara många utgifter och personalen skulle kunna planera
sina arbetsdagar på bästa sätt.
Idag är det oerhört viktigt att kunna
marknadsföra sig på nätet. Även Italien börjar vakna till här,
men Sverige ligger ljusår före. Det är viktigt att investera i en
bra hemsida, för det är på nätet man syns i dagens affärsvärld.
Det finns företag som har en särskild person som jobbar med SEO och
ser till att företagets hemsida får tillräckligt många besökare,
skickar ut nyhetsbrev och så vidare. Att synas på sociala media och
resultera bra i sökmotorer som Google och Bing är A och O för
dagens företag och kan vara väldigt tidskrävande att sköta själv.
Jag skulle nog outsourca den tjänsten till ett externt företag då
jag har sett hur lång tid det tar att göra själv. Företaget
Webpower (http://www.webpower.se/)
är ett företag som kan ge professionell hjälp med marknadsföringen
och det skulle kännas skönt att få den skräddarsydd av experter.
Jag kanske skulle behöva hjälp med att lansera kampanjer,
nyhetsbrev och att sedan analysera resultaten också för det skulle
underlätta att förstå vilka behov som finns ute på marknaden.
Bild: flickr.com polina flegontovna |
Personalen är varje företags
"hjärta". Det är människan som gör företaget
fungerande och man måste se till att bra syre kommer in och ut ur
hjärtat. Jag skulle kunna hitta personal själv med hjälp av mina
kontakter, för jag har turen att ha ett stort nätverk av
internationella kontakter. Många av dessa är vänner som jag
känner personligen och har samarbetat med under många år. Jag
känner många språklärare, översättare och skribenter som jobbar
på olika språk. Kunskap är viktigt, liksom motivation. Jag skulle
därför investera i kurser så att personalen kan förkovra sina
kunskaper och hålla motivationen i topp.
En sak är klar: Jag skulle driva ett
företag på svenskt sätt. Sverige är känt internationellt för
att ha många möten, och det är någonting jag respekterar.
Kommunikation är grunden till ett bra samarbete. Jag har sett
alltför många små företag gå under, ofta för att de inte har
kunnat behålla den kvalificerade personal de hade.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar