lördag 12 oktober 2013

Min kärlek till Italien

Många frågar hur man står ut med att leva i ett land som Italien, där staten knappt existerar och där man får slåss för att klara sig. Det är inte lätt här, om man inte har det bra ekonomiskt. Men visst är det någonting speciellt med Italien? Så här skrev jag i en artikel i sourze.se för en tid sedan.


Min kärlek till Italien

När jag var tretton år tog min far med mig på en resa till Italien.  Det var kärlek vid första ögonkastet. Som tonåring fortsatte jag resa hit varje sommar tills jag slutligen flyttade till Rom.

Visst är det svårt att leva i Italien. Man går i säng helt slut varje kväll för det räcker inte att jobba åtta timmar om dagen för att försörja en familj om man är ensamstående. Lönerna är låga, hyrorna dyra och vi ska inte ens nämna priserna på lägenheterna i Rom. Men det är inte det jag vill skriva om idag. För trots att Italien är ett land  fullt av konflikter och svårigheter så är det ett land jag älskar och i dag vill jag låta er ta del av denna kärlek.

Solidarietet. Jag tror aldrig att jag har träffat en människa i Italien som lider av den värsta åkomman i Sverige,  ensamhet. Här ställer vänner och familjemedlemmar upp för varandra. Jag kan nog själv räkna till ungefär tjugo vänner, inom området där jag bor, som jag kunde ringa till dag eller natt om jag behövde  akut hjälp. Jag skulle ha  många fler om hjälpen inte vore akut. Jag vet att mina vänner kommer om jag behöver dem för jag har bett om stöd många gånger i mitt liv här och alltid hittat någon som kunde ställa upp.

 Italienarna är ett generöst folk. De skänker vad de har till de som behöver. Kyrkoförråden är fulla av mat till de svårt utsatta i samhället och massor av människor jobbar ideellt för att hjälpa dessa. Jag har själv samarbetat i några av dessa organisationer och sett hur de arbetar. Jag vågar påstå att många här skulle svälta ihjäl om det inte vore för dessa generösa människor.

Kulturen. Eftersom jag bor alldeles utanför Rom behöver jag bara ta en buss och en tunnelbana för att nå ett av världens mäktigaste kulturcentrum. Den eviga staden kan verkligen mätta alla kulturhungriga människor på både historia och annan kultur. Vi känner alla till de fantastiska monument som fortfarande står kvar efter mer än tvåtusen år och man kan gå på mycket intressanta konstutställningar i staden liksom musikkonserter eller andra initiativ. På sommaren kan man ta del av ett evanemang som heter ”Estate Romana”, den romerska sommaren, då man gratis kan se film eller lyssna på populära musikband i centrum och vid havet.

Klimatet. Jag tror inte jag behöver ägna så många ord åt detta. Vilken svensk drömmer inte om ett varmare klimat? Visst kan det vara tråkigt här på vintern när det regnar och visst är lägenheterna iskalla, men det är skönt att slippa mörka vintermorgnar och minusgrader. Våren, sommaren och hösten har underbara soldagar och även under den mörkaste årstiden kan man vakna med sol och sjungande fåglar.

Maten. Jag skulle kunna skriva en hel bok om den italienska maten. Man äter fantastisk bra mat här som är både god och nyttig. Olivoljan minskar risker för kolesterol och hjärtinfarkt. Grönsaker serveras vid varje måltid och vi det  är billigt att äta grönsaker här.  Oftast består måltiderna av två rätter och när man är hemma äter man alltid tillsammans i familjen. Den första rätten består av pasta, ris eller soppa. Man äter sedan en rätt som innehåller proteiner: kött, fisk eller ägg, tillsammans med grönsaker. Varje måltid avslutas med frukt. Man får på så sätt bra näring både för kropp och själ eftersom man umgås medan man äter.
Jag skulle vilja skriva några ord om något som man faktiskt får för skattepengarna också: Gratis läkarvård och skolgång.

Läkarvård. Varje människa har rätt till en familjeläkare som tar emot varje dag under arbetsveckan. I svåra fall gör läkaren dessutom hembesök. Under helgerna kan man ringa jourläkare. Allt detta är gratis. Man kan själv välja sin läkare. Det kostar heller ingenting att ligga på sjukhus eller att åka ambulans. Vissa undersökningar får man betala en del av avgiften för om man inte gör dem när man ligger på sjukhuset. Väntetiderna kan vara långa om man vill ta ett ultraljud eller en annan undersökning, men man kan välja att göra den privat. Det finns många seriösa platser att välja bland om man har bråttom.

Skolan. Man måste visserligen betala både för skolböcker efter de första fem åren i Italien och skolmaten betalas av elevernas familjer, men kvalitén på undervisningen är bra. Barnen kan skriva skrivstil och läsa utan problem efter det första skolåret och om du har haft möjlighet att prata med en italiensk gymnasieelev så märker du att man kan otroligt mycket. Man har ohyggligt mycket läxor i detta land men det ger resultat. Jag möter barn och ungdomar varje dag och blir imponerad av den kunskap de går och bär på.  Även i skolan möter man solidarietet. Bara en gång under alla mina år här, har jag hört talas om mobbning. Tjocka barn leker med smala barn. Handikappade barn får hjälp av friska barn.

Familjen. Jag måste ägna några ord åt familjen. Hela det italienska samhället är uppbyggt på den och skulle gå under utan den. I familjen diskuterar man problem och man löser dem tillsammans. Mor- och farföräldrar passar barn när föräldrarna arbetar, då man kanske inte har råd med dagis innan barnen fyller tre år. Många äldre människor bor hemma hos sina vuxna barn och det händer också att vuxna barn bor hemma hos äldre föräldrar. När en gammal människa inte klarar sig själv så blir det ofta för dyrt att bo på ålderdomshem och man väljer  att bo hos ett av barnen. En vuxen människa har å andra sidan ofta inte råd med eget boende och är tvungen att bo hos föräldrarna. Detta kan förstås vara en nackdel också, att man aldrig blir riktigt ”fri”, men tack vare familjen kan man överleva.

Italien är ett fantastiskt land och har mycket att erbjuda sina turister. Här kan man åka skidor på vintern i norr och bada vid kusterna från maj till oktober. God mat och kultur finns i alla landets regioner.  Italien har med sina 47 världsarv fler än något annat land i Unescos lista.





Inga kommentarer: