torsdag 6 februari 2014

Tankar om sex, lag och moral. Vad händer?

Vad säger lagen om sex? Vad är lagligt och vad är olagligt? Jag är inte advokat och kan egentligen inte så mycket om lag och ordning, men jag vet att:


-          Det är olagligt att tvinga någon att ha sex som inte vill. Det kallas våldtäkt
-          Det är olagligt att köpa sex i Sverige. Det är alltså straffbart. Om man köper sex av minderåriga är fängelsestraffet upp till 2 år. 


Lagen ska respekteras. Om en människa inte vill ha sex, ska han/hon inte behöva ha det. Och man ska inte köpa sex.



                                              Bild: http://www.flickr.com/photos/piccolets/

Jag tycker att det känns lite överflödigt att ens behöva skriva om detta, eftersom det är någonting som alla borde veta. Ändå blir människor våldtagna varje dag och man fortsätter att utnyttja minderåriga sexuellt. Eftersom jag bor i Italien så har jag inte kunnat följa hela debatten i Sverige, men gjort mitt bästa. Jag har förstått att det ofta händer att ord står mot ord när någon blir anklagad för våldtäkt. Ofta händer det på fester, man är berusad och påbörjar kanske någonting som man sedan ångrar. Om man ångrar sig ska förstås partnern respektera det. 

Man ska inte ha sex med någon mot den personens vilja. Det är ju självklart. Jag tycker mig dock förstå att det ibland är oklart om kvinnan har varit tydlig i att uttrycka sin ovilja mot att fortsätta samlaget, och att mannen har fortsatt i tron att hon var med på det. 

I en artikel i Sydsvenskan läser jag t.o.m. att en tjej ska ha blivit våldtagen medan hon sov! Våldtäkter händer ofta när paren är berusade läser jag i flera tidningar. Man påbörjar ett ”hångel” som sedan utvecklas till samlag. Det känns som om jag vill ramla av stolen. Hur kan det vara så? Om man inte vill ska man säga nej, klart och tydligt och då ska ingen röra en.

2010 gjordes 41 våldtäktsanmälningar i Lund,  men ingen ledde till åtal. Kriminalkommissarie Stephan Söderholm sade till Sydsvenskan i ett nummer 2011 att han inte såg något konstigt i detta, då många anmälningar gjordes flera månader efter händelsen och inga bevis fanns kvar.  Han understryker att det är viktigt att anmäla så fort som möjligt så att man kan göra en rättsmedicinsk undersökning, säkra DNA osv. Bara 2 av de 41 fallen skedde utomhus. Det känns i alla fall betryggande att man fortfarande kan gå ut på gatorna.

Idag läste jag en till artikel som chockerade mig enormt. Jag blev faktiskt både förbannad och gråtfärdig. Det finns inga kontrollmekanismer som utesluter barn från att sälja sex på det stora antal sajter som finns för köp av sex på nätet, läser jag i SVT (länk nedan). När Sydnytt tittade på sexannonser på en sajt så fanns det flera – både pojkar, flickor och transpersoner – som uppgav att de var allt från 14 år och uppåt. Man vet inte hur många minderåriga som säljer sex på nätet.

För att få en bild av hur det egentligen ser ut lade Sydnytt upp en egen annons. De låtsades vara en 15-årig flicka vid namn Zara. Inom några dagar hade över 100  män svarat och svaren jag läser äcklar mig fruktansvärt. Några exempel är:

·         När jag gick i skolan var jag lite av en nörd. Jag fick aldrig några tjejer och gjorde min sexdebut sent. Men den fula ankungen blev till en vacker svan. Nu är jag gift och lever under ordnade förhållanden, har bra jobb och så. Fast någonting saknas i mitt liv: jag har aldrig haft sex med en tonårstjej och det är något jag tänker mycket på" (Man, 40 år)
·         "jag tänder på lite yngre tjejer och du verkar perfekt för mig" (Man, 30)
·         "Söker en ung, slank och kinky tjej att träffa regelbundet" (Man, 40 år)

De mer vulgära kan ni själv läsa på länken nedan. En man svarade faktiskt:

"Ser att du endast är 15 år. Ja vad kan man säga, sök hjälp kanske.De allra flesta normalt funtade män skulle aldrig vara med ett barn och det gäller även mig. Sök hjälp för det finns alldeles säkert att få. Sluta med dessa dumheter och koncentrera dig på skolan istället (och jämnåriga killar)”

Att köpa sex av en person som är mellan 15 och 18 år är ett brott som kan ge upp till två års fängelse. I Skåne anmäldes 39 fall förra året jämfört med 10 stycken år 2012, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Det är en ökning på 290 procent.

Varför söker någon sex med ett barn? Och varför säljer en tonåring sin kropp?

Jag vill egentligen inte vara en ”moraltant”och gå in på vad som är rätt och vad som är fel. Men varför inte? Varför ska jag inte uttrycka mina egna tankar när jag nu har ett par bloggar att skriva i?

Jag är djupt oroad över detta. Jag undrar vart samhället är på väg. Jag undrar vart känslorna tog vägen. Att sex är ett av de primära behoven i Maslows behovstrappa är ingen hemlighet, men det var längesedan svenskarna trodde att man blev blind av onani. Det verkar dessutom finnas många ensamma människor som söker partners att vara tillsammans med, och om det är frivilligt från båda partners så är det ju helt lagligt! Varför ska man då dras till att göra olagliga handlingar?

En fråga till.:
                                       Bild: http://www.flickr.com/search/?q=ioilpeggiore


Vart tog kärleken vägen? Var det bara min generation, och de tidigare, som trodde på kärleken och som gav sig själv av kärlek till sin partner?



Inga kommentarer: