torsdag 13 februari 2014

Zlatan - Made by Sweden. Jag blir rörd.

Förra året valdes han till Årets Svensk av föreningen SVIV, Svenskar i Världen. Han blir kritiserad av många, prisad av andra men en sak är alla eniga om - han är en fantastisk fotbollsspelare. Nu är han aktuell i Volvos nya reklamfilm. Jag älskar den svenska versionen, där hans skånska blandar sig med den norrländska naturen, men den italienska är ännu vackrare. Jag blir rörd. Hemlängtan kanske? Nej, inte bara. 



Någon har nyfiket frågat mig varför jag postar Volvos reklamfilm med Zlatan överallt. Han behöver väl inte mer reklam än vad han redan har, kan man tycka. Nejdå. Det behöver han inte. Men jag kan inte hjälpa att jag blir så otroligt rörd när jag ser den filmsnutten där Zlatan upplever den svenska naturen med den svenska nationalsången i bakgrunden. 

Det var Zlatan själv som kontaktade Volvo för att göra reklamen. Han är stolt över att vara svensk, men tyckte att den traditionella nationalsången var tråkig. Denna version av Max Martin är bättre, tycker han. En pojke som föddes i Sverige av utländska föräldrar, som säkert fått kämpa sig fram genom livet, har blivit en fantastisk fotbollsspelare och visar i denna film hur mycket han älskar landet. Jag tror inte han gör det för pengarna, utan snarare för att han har någonting att säga. Jag önskar att flyktingarna i Italien hade lika mycket att vara tacksamma för, men så är det inte, tyvärr.

Jag antar att det är därför jag blir extra rörd när jag ser videon på italienska. Nationalsångens ord har översatts till italienska och det slår mig att Zlatan inte bryter på svenska eller ens på skånska. Jag har många svenska vänner här i Italien, även från Skåne men ingen av dem talar italienska som han. Han bryter på någonting som jag tror är hans modersmål, för jag har hört många här i Italien från Bosnien med liknande brytning. Jag är förstås ingen expert på dialekter eller accenter men jag slår upp sökorden Zlatan och brytning på nätet och ser att det finns någonting som kallas Rosengårdssvenska. Petra Bodén, doktor i fonetik, säger till Sydsvenskan i en artikel från 2005 att Zlatan har gett Rosengårdssvenskan status. Nu ger han status till invandrarna i Italien också. 

För många svenskar jag prata med här i Italien, är det som om nationalsångens ord får en annan mening när han säger dem på italienska. De blir djupare på något sätt. Vad beror det på? Kanske för att våra vänner här nere nu kan förstå innebörden när vi sjunger för full hals inför varje idrottsevanemang? Eller för att orden plötsligt får en djupare mening för att de inte längre sjungs av gammal vana? Kanske finns det fler orsaker. Jag vet inte. Jag vet bara att jag gillar den.

 Slutet på filmen är också vackert, när han lägger ner vapnet i stället för att skjuta djuret. Jag är inte emot jakt på något vis, utan tror personligen att människan är skapad för att äta kött och därför jaga, men visst är det vackert? Tänk om vi människor åtminstone kunde sluta skjuta på varandra. Det vore väl en bra början?

Enligt Dagens Industri vägrar Volvo uppge några siffror om vad filmen kostat, men jag har en känsla att pengarna det har lönat sig att skapa den här filmen. Vad tror ni?

Jag avslutar med att citera Håkan Aludd som i sin blogg skriver: 

”MADE BY SWEDEN”, inte ”in Sweden”, BY! Plötsligt spelar det ingen roll att kineserna äger Volvo, för det är gjort av Sverige, vår gemensamma värdegrund och våra tankar. Plötsligt så kan rebellen från Rosengård möta och vara en del av det kanske svenskaste vi har inom företagsvärlden. Plötsligt så förenas norr och söder. Plötsligt är allt kallt varmt. Jag har aldrig känt så starkt för ett budskap, jag skriver inte reklambudskap, för det är större."

Källor:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/--zlatan-har-gett-rosengards-svenskan-status/ 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zlatan_Ibrahimovi%C4%87
http://www.ihm.se/blogg/hakan-aludd/av-inte-i
http://www.sviv.se/index.php/publisher/news/action/summary/frmArticleID/1716/singlearticle/1/
http://www.di.se/artiklar/2014/1/23/sa-gjorde-zlatan-superfilmen/
https://www.realisten.se/2014/01/24/zlatan-jag-ar-svensk-och-nationalsangen-ar-langtrakig/

Inga kommentarer: