onsdag 21 oktober 2015

Om föreläsningar

Snart är det dags att packa igen. I november har jag föreläsningar på många olika platser: London, Marbella, Barcelona, Stockholm och Sundsvall. Jag är oändligt tacksam för att jag nu kan åka runt och prata med så många människor om problem som tidigare var så undangömda. Jag minns ännu de fina pratstunder jag haft med fina människor efter mina föreläsningar på olika platser som Alingsås, Borås, Hede, Nice, Rimini, Milano och Florens. Och Rom förstås, den eviga staden. 

Föreläsning Härjedalen Pride 150817

Att föreläsa. Jag vet inte om det verbet ens existerade när jag bodde i Sverige. Gjorde det det? Ordet föredrag fanns, det är jag säker på. Jag var bara 19 år när jag flyttade och på den tiden fanns inte internet. Om jag ville läsa Dagens Nyheter fick jag åka in till centrala Rom och köpa en tidning som var minst 5 dagar gammal. Jag tappade några år där...

Men - nu är jag tillbaka och jag är glad att detta med föreläsningar blivit så populärt. Jag är tacksam att enkelt kunna ta del av skickliga svenska föreläsare även på You Tube eftersom jag bor så långt ifrån Sverige, men jag skulle så gärna gå på en föreläsning live med exempelvis Hans Rosling, som jag starkt beundrar för hans otroligt proffsiga men enkla förklaringar av stora världsfrågor. Olof Röhlander är en annan svensk föreläsare som jag uppskattar och som ger många goda råd, bland annat om karriärbyte. Han är väldigt inspirerande. Lyssna gärna till denna intervju med honom om jobbångest. 




Jag känner förstås inte till alla föreläsare i Sverige eftersom jag bott utomlands så länge. Jag hittade sajten Bestseller (http://www.bestseller.se/) där jag hittat massor av bra föreläsare, som de Hans Rosling och Olof Röhlander men även internationella som Bob Gelfof! Här kan man även boka en föreläsare, om man vill. 

Från Bokmässan Göteborg

Så vad händer nu? Ja,  i år har jag fullt upp men några föreläsningar kan jag boka in till våren. Min första föreläsning 2016 blir den 20 januari i Göteborg. Mer information om den kommer snart på min hemsida www.annikawiden.com.

Och mellan föreläsningarna och de utbildningar jag ger - lever jag ett helt vanligt liv - bland norrmän och andra skandinaver i den eviga staden, Rom :)

Inga kommentarer: