torsdag 9 april 2015

Krisen dödar - om självmord i Italien

Många entreprenörer har blivit tvungna att gå i konkurs de senaste åren i Italien. Många arbetslösa har ingen inkomst alls. Både egna företagere och anställda har tagit lån på många år för att skaffa sig ett boende. Ett lån de nu inte kan betala. Kanske de har familj att försörja och utan arbete går det inte. Staten existerar inte och volontärerna räcker inte till. Vissa ser ingen utväg, inget hopp. De senaste tre åren har 439 personer begått självmord på grund av ekonomiska skäl i Italien.



Bild: flickr.com

De senaste tre åren har antalet personer som begått självmord på grund av ekonomiska svårigheter fördubblats och genomsnittsåldern sänkts. 5,5% av offren är nu 25-34 år läser jag i tidningen Metro (150409). Link lab (Laboratorio di ricerca socio-ecoomica dell'Università degli Studi Link Campus) är Metros källa. 

År 2014 begick 201 personer självmord och de flesta skedde på början av hösten. För två år sedan var det 149 personer som tog sitt liv och antalet var 89 år 2012. 41% av offren var arbetslösa. 45,1% var entreprenörer. Antalet självmordsoffer har ökat från 31,5% år 2012 till 48,3% år 2014. 12,4% av offren var under 34 år.

Bild: flickr.com acronimo


Det känns så fruktansvärt att läsa detta. Jag vet och ser ju hur svårt det är att leva i detta land där staten är i många avseenden inte finns. Många entreprenörer har tagit lån och lagt ner all energi de kunde för att öppna företag och ge arbetstillfällen till andra. När företag går i konkurs är det många som drabbas men få som får någon slags ersättning från staten.

Jag har efter många år ännu svårt att förstå hur detta land fungerar. Jag älskar Italien och italienarna men blir fruktansvärt ledsen när jag inser att trots att landet nu varit enat i mer än 150 och är en del av Europa, så har man ännu inte lyckats placera skattepengarna så att alla kan garanteras en viss säkerhet. Man har inte ens lyckats se till att alla betalar skatt...

Och till de 439 offren säger jag: Vila i frid. Jag hoppas att de yngre generationerna kan förbättra Italiens situation. Det är den enda utvägen för detta land.



Inga kommentarer: