torsdag 10 oktober 2013

Gottgöra - måste man det?

Hur känner du det när någon ger dig någonting eller gör dig en tjänst? Känner du dig lycklig och tacksam eller börjar du genast tänka på hur du bäst och snabbast ska kunna gottgöra personen?



Förut kände jag alltid att jag måste gottgöra människor när de ställde upp för mig. Det kunde vara när jag fick en gåva eller när en hantverkare ville hjälpa mig gratis. Jag tyckte alltid att man skulle göra "rätt" för sig och göra sig "förtjänt" av saker och ting.

När någon gjorde mig en tjänst började jag genast fundera på vilket sätt jag skulle kunna gengälda personen i fråga. Vad var det han/hon inte kunde göra som jag kunde hjälpa till med? Det skulle helst inte ske för långt fram i tiden, men heller inte för nära.

Oj, vad många tankar jag hade. Jag undrar om någon känner igen sig? Får ni också en slags skuldkänsla när någon vill ge och ni bara behöver tacka och ta emot? Går det så långt ibland att när någon ger er en komplimang som: "Vilken fin klänning du har!" så svarar du: "Åh, den här? Den är gammal (eller den köpte jag på marknaden för 50 kr)?" Allt för att urskulda oss.

Men varför? Vad är det för fel att ha en fin klänning? Vad är det för fel om grannen som är rörmokare hjälper dig att laga rören eller väninnan som är sömmerska lagar dragkedjan i jeansen som gått sönder? Skulle inte du ställa upp och passa hennes barn om hon behövde hjälp med det?

Tänk efter...Hur känner du dig när du gett en slant till en tiggare? Hur känner du dig när du hjälpt en gammal tant över vägen eller när du gett din sittplats åt en gravid kvinna? Hur känner du dig när du ger din bästa vän en komplimang eller när du köper en överraskning till din älskade? Hur känns det när du ser glädjen i dina föräldrars leenden när du hälsar på dem eller när du kan köpa en fin present till dina barn?

Jo, jag tror jag vet...Det känns härligt! Det finns ingenting som gör oss gladare än att GE till andra! Att överraska, hjälpa till eller ge av det man har är underbart. Det spelar ingen roll om det rör sig om materiella ting, tjänster eller tid. När man ger älskar man!

Så varför inte låta andra ge till dig? Varför inte låta sonens kompis pappa, som är snickare
, hjälpa till med den där krångliga dörren? Varför inte be grannfrun vara barnvakt ikväll, som hon så gärna vill? Varför inte svara med ett: "TACK!" när någon säger att din klänning är fin! Du kommer att göra personen glad då!

Att kunna ta emot betyder att låta personen ge. Att ge betyder att älska. Kärlek är det bästa jag vet.


Inga kommentarer: