lördag 26 oktober 2013

Att köra bil i Italien

Jag vaknade i morse och tänkte: "Underbart! Det är lördag och jag kanske slipper köra bil idag!" Egentligen har jag blivit van att köra bil här i Rom, men det är ändå härligt att slippa köra runt och söka parkering denna soliga lördagmorgon.


                                         Bild: Valerie Rudolph

Många svenska vänner som kommer och hälsar på mig tittar på min lilla röda bil och säger: "Du har ju klarat dig bra, i alla fall, med tanke på att du bor i Rom". En buckla på vänster sida vittnar om att någon har lutat sig mot bilen. En morgon körde en bil på mig bakifrån medan jag stod i kö i trafikljusen  och ett blått märke finns kvar som minne av händelsen. Bilisten smet och jag är ändå tacksam att jag inte gjorde illa mig. I ärlighetens namn ska jag berätta att jag skrapade den lite själv också, när jag första gången försökte köra in bilen i garaget. Men annars är den helt ok. Den passar mina behov precis. Den är liten, och jag kan därför hitta parkering lättare. Den är knallröd och det sägs att det inte är vanligt att röda bilar blir stulna för det är lätt att hitta dem. Jag är verkligen glad över min bil.

För att köra bil i Rom måste man vara lite människokännare. Du kan inte lita på att de andra bilisterna stannar vid stoppskyltarna eller när trafikljusen blir röda. Att försöka ha ögonkontakt är inte lätt när man sitter i olika bilar, men det underlättar. Gester är också bra: Uttryck som "Varsågod, kör före du" eller "Dra åt h......e" kan man mycket väl kommunicera med hjälp av gester. När det inte hjälper kan man stanna bilen, i princip var man än befinner sig, kliva ur och diskutera (bråka) med andra bilister. Inga problem, vissa kommer att förstå, andra kommer att tuta ilsket, men huvudsaken är att du har fått ge utlopp för dina känslor och kan köra vidare. 

Vikten av att använda blinkers är någonting som alla inte insett här ännu, men det kanske kommer i framtiden. Rondeller är  någonting relativt nytt, så mitt råd om ni ska köra i Rom är att vara extra försiktiga i rondellerna. Ofta lyder högerregeln där, särskilt för dem som tog körkortet innan rondellerna kom till.

Jag vill absolut inte vara rasist när det gäller bilar, men om ni har en stor Mercedes eller en SUV som tutar otåligt, låt dem köra. Let it be, liksom. Ingen mening att bråka. Samma sak om ni råkar ha en Smart parkerad både framför och bakom er bil. Det kan ta en halvtimme att komma ut från parkeringsplatsen, så mitt råd är att inte boka in möten direkt efter arbetstiden.

Sedan har vi övergångsställena. Tro inte att man stannar för att någon har målat vita ränder på vägen. Var noga med att först få ögonkontakt med bilisten och förstå om han/hon tänker stanna. Säkrast att vänta tills vägen är fri. Tänk, att jag fortfarande blir överraskad när fotgängarna tackar mig för att jag stannar framför övergångsställena!

Två filer blir ofta tre, särskilt om morgnarna när alla ska till jobbet. Tur är väl det! Hur skulle jag annars hinna?



Inga kommentarer: