torsdag 28 november 2013

Sömn - äntligen bra nyheter!

Har du också trott att man måste sova i 8 timmar? Det är en myt! Tänk att jag i så många år har jag känt mig stressad över att jag måste sova. "Skynda i säng så du orkar upp!" har jag sagt till mig själv många gånger utan att sedan lyckats somna. Eller tvärtom, jag kanske har somnat bums för att sedan vakna i gryningen. Nu upptäcker jag att det inte är någonting att stressa upp sig för! Underbara nyheter!

                                         Bild: Flickr.com Honeypie!

I kväll tänkte jag, som vanligt, att det är dags att gå i säng för jag ska upp tidigt i morgon men samtidigt flödar energin och det är så mycket jag skulle vilja göra. Jag har ju tyckt mig märka att jag vaknar tidigare än vanligt om jag går i säng tidigt. Så börjar jag söka artiklar om sömn på nätet och finner precis det som passar mig! Sömnbehovet är individuellt, skriver Expressen. Snacket om 8 timmars sömn är en myt som stressar oss, skriver man. Så sant!

Stressforskningsinstitutet visar att sömnbehovet är ärftligt och mer individuellt än man tidigare trott. Det finns nästan inget samband med hur många timmar vi sover och hur trötta vi är. Sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt råder oss att spendera mycket tid i sängen under några dagar då vi inte arbetar, för att förstå hur mycket sömn vi behöver. Man behöver flera dagar för att kompensationseffekterna ska släppa så det hjälper inte att ägna en helg åt detta.

 Personer som sover längre mår inte bättre än korttidssovare, säger Torbjörn Åkerstedt till Expressen. Man kan minska sömnlängden tre minuter per år varje år man lever efter 20. Sömnbehovet beror på hur många hjärnceller man har och hur mycket de används. Genomsnittsmänniskan behöver sju timmars sömn. Människor som sover sju timmar lever längre än de som sover åtta timmar.

Enligt en SIFO-undersökning från 2010 tar var tionde svensk någon form av sömntablett. Att sömnbrist kan skada är Torbjörn Åkerstedt tydlig med, men däremot tror han att många oroar sig i onödan när de vaknar mitt i natten.

Många ägnar alldeles för mycket tid åt att försöka utröna varför man sover så lite. 18-30 åringar behöver mycket sömn medan 65 åringar ofta är piggast i landet, berättar Torbjörn. Han råder dock, att inte sitta vid datorn innan man ska somna och att inte dricka för mycket koffein.

Som sagt, underbara nyheter! Jag behöver alltså inte ligga och stressa upp mig om jag inte är trött, utan kan lugnt ligga och läsa en stund. Om jag, å andra sidan, skulle vakna för tidigt behöver jag inte ligga och trycka, utan kan gå ut och springa eller göra någonting annat.

Sov gott!

Skicka en kommentar