torsdag 5 december 2013

Det händer i Rom - upprörd busschaufför lämnar passagerarna på gatan och kör iväg

Förseningar är vanliga i Rom och jag har nog hört de flesta förklaringar av personer som kommit för sent till ett möte. Det är inte ovanligt att folk kommer för sent till jobbet med andan i halsen och ett "Det var sååå mycket trafik idag!". Men de som tog buss 44 imorse kl 8 från kvarteret Monteverde till centrum fick en annorlunda anledning till försening!

               
Jag kan inte påstå att jag blir särskilt överraskad. Italienare är känslomänniskor. Om man ska bråka med någon så gör man det, blir man ledsen så gråter man och om man har kul så skrattar man. Men ändå.

Busschauffören som körde studenter och arbetare till jobbet imorse kl 8 körde in mot vägkanten och gick ur bussen för att ta ett telefonsamtal. Passagerarna ville inte tjuvlyssna men kunde inte undgå att höra den upprörda busschauffören skrika: "Du har förstört mitt liv!" och "Jag har fått nog av alla dina krav! Har du förstått att jag inte har några pengar?"

Chauffören fortsatte att skrika i en konversation som bara blev värre och värre och slutade med att han gråtande och skrikande sade åt passagerarna att kliva ur bussen. Arga och oroliga gjorde de som han sade, och chauffören körde iväg med bussen.

Någon ringde efter en taxi men de flesta stod häpna kvar och väntade på nästa buss. Enligt tidningen "Il Messaggero" var det någon av de c:a 50 passagerarna som tyckte att det var bra att han inte pratat i telefonen medan han körde, vilket är förbjudet i Italien. Jag undrar om han bröt mot någon annan lag, eller om det är helt ok att låta folk komma för sent till jobbet för att man måste bråka med sina ex.

Detta och mycket annat kan hända i Rom.

http://www.ilmessaggero.it/roma/cronaca/atac_autista_litiga_telefono_passeggeri_roma_44_bus_autobus/notizie/388725.shtml
Bild: flickr.com esegese - Personerna på bilden har inget med texten att göra

Inga kommentarer: