söndag 8 december 2013

Tack Nelson Mandela!

Jag skulle vilja tacka hjälten Nelson Mandela för allt han gjort för mänskligheten. Med näbbar och klor har han slagits för mänskliga rättigheter och spridit hopp till oss alla. Denna bild har suttit på väggen i mina döttrars rum så länge jag kan minnas, och varit en symbol för oss. Jag minns ännu hur han kom ut ur fängelset med ett leende. Han hade blivit orättvist behandlad, suttit fängslad i 27 år, men log mot sitt folk när han kom ut!





Jag minns hur jag led av att se dokumentärfilmer från Sydafrika som barn. Man visade hur de svarta var tvungna att åka med andra färdmedel än de vita, gå i andra skolor, äta på andra restauranger osv. Jag tyckte det var fruktansvärt. Det var tidigt 70-tal och tårarna rann på mina kinder när jag såg hur polisen i Johannesburg arresterade en svart man i sitt hem, för att man upptäckt att det fanns en vit person i hans släkt, kanske en mor- eller farförälder. Jag tänkte: Detta får inte fortsätta! Är människan galen? Detta måste få ett slut. Det skulle ta många år innan apartheid försvann och det skulle kanske aldrig ha hänt utan  den här mannen , Nelson Rolihlahla Mandela eller Madiba.

Sharpevillemassakern 1960 gjorde att världen fick upp ögonen för apartheid och började fördöma den. FN antog en resolution som kritiserade rasåtskillnad och sände Dag Hammarskjöld till Johannesburg. Flera länder bojkottade varor från Sydafrika vilket slog hårt mot landets ekonomi. Men det skulle ta många år innan rättvisan skulle vinna.

Mandela arresterades 1962 men lyckades kommunicera med ANC från fängelset. 1980 publicerade de följande budskap från honom:

"Förena! Mobilisera! Fortsätt kampen! Mellan städet av en förenad massaktion och hammaren som är den väpnade kampen kommer vi att krossa apartheid!"

Han kämpade med glöd och tro och ingenting kunde få honom att ge upp kampen. 1985 avstod han från ett erbjudande om frigivning i utbyte mot att ge upp den väpnade kampen. Mycket gjordes för att väcka uppmärksamhet om Mandela, inte minst inom musikvärlden. 1984 skrev Jerry Dammers sången "Nelson Mandela", också känd som "Free Nelson Mandela". Gruppen Simple Minds skrev sången  "Mandela Day" till Mandelas 70-års dag och framförde den på  Wembley stadium den 11 juni 1988. Denna sång blev en stor framgång och man sjöng den i hela världen 24 timmar om dygnet. Mandela fortsatte vara fängslad till dess att en internationell kampanj med sloganen Befria Nelson Mandela kulminerade i hans frigivning i februari 1990.

Han log när han befriades. Han gav hopp till oss alla. Han blev president 1994 och apartheid avskaffades. Han uppfyllde sin dröm om att alla skulle ha samma rättigheter i hans hemland. 

Tack Madiba! Du bevisade att allt är möjligt!

Sång Nelson Mandela Jerry Dammers

Sång: Simple Minds Mandela Day Wembley


Källa: wikipedia




Inga kommentarer: